El multilingüisme les universitats potencia la creativitat

Conferència final «European Universities Network on Multilingualism»

Les universitats europees han d’apostar més pel multilingüisme perquè potencia la creativitat i la competitivitat dels alumnes. Això implica que no només han d’aprofitar millor les eines TIC que ja existeixen per a facilitar l’aprenentatge i el treball  en línea en diferents idiomes, sinó que també haurien de proposar-se desenvolupar aquestes tecnologies. Aquesta és una de les principals conclusions del projecte EUNoM, que la UOC ha coordinat durant tres anys i en el qual han participat nombroses universitats europees i reconeguts experts internacionals amb el finançament de la Unió Europea. Les recomanacions finals s’han  presentat al Parlament Europeu, acte que ha posat fi al projecte.

Segons explica Miquel Strubell, director de la Càtedra de Multilingüisme de la UOC i coordinador d’EUNoM, aquest projecte acadèmic també recomana que:

– El món universitari es reorienti cap al multilingüisme i la multiculturalitat com a reptes i valors estratègics.

– Els agents de l’anomenada triple hèlix (govern, empresa i universitat) siguin conscients de la importància del multilingüisme per a millorar la competitivitat en el context actual de la globalització i l’economia del coneixement, en contrast amb la tendència a l’alça d’establir un model uniformitzador amb l’anglès com a lingua franca dominant.

– Per tal de crear alternatives a aquest model monolingüe, cal que les universitats impulsin investigacions sobre els diferents models de multilingüisme que serveixin per a vertebrar millor els plans d’estudi i l’aprenentatge d’idiomes en línia.

– Les universitats facin comprendre a empreses i empresaris que aquests models d’aprenentatge multicultural els ajudaran a captar un talent més creatiu i, sobretot, més capacitat per a comprendre els respectius mercats nacionals.

Pel que fa a la necessitat de desenvolupar les tecnologies necessàries per a poder treballar en entorns de treball en línia multilingües, subratllada per aquestes recomanacions finals, Miquel Strubell apunta que «és un camp en el qual la UOC podria liderar les investigacions, pel coneixement que ha acumulat al llarg de quinze anys d’ensenyament amb aquest tipus d’eines TIC. L’experiència adquirida en aules virtuals bilingües s’haurà d’estendre a noves combinacions de llengües i aules trilingües, amb les eines que hem estat desenvolupant per fer traduccions assistides per ordinador».

El Projecte EUNoM també destaca en les conclusions la necessitat de «reunir destacats especialistes» per tal de reorientar l’aprenentatge d’idiomes i l’ensenyament, a la llum dels canvis socials i globals, i «d’aprofundir en la investigació sobre el procés de llenguatge en la creativitat i les habilitats associades».

En aquest sentit, la Càtedra de Multilingüisme de la UOC té previst dissenyar un ambiciós projecte de recerca finançat per la UE, que sota el títol «El repte del multilingüisme per al ciutadà europeu» estudiaria totes les implicacions que es deriven de aquest nou context sociocultural a tots els nivells i d’una manera transversal, i les millors fórmules per a solucionar-les.

Un comentari a “El multilingüisme les universitats potencia la creativitat

  1. Retroenllaç: El multilingüisme les universitats potencia la creativitat | Àgora ... | Entorn Personal d'Aprenentatge EDMODO i recursos WEB 2.0 | Scoop.it

Deixa un comentari